where people

Fotografie
Marco Heyda

Innovatief concept

De overkoepelende organisatie van de Duitse bibliotheekverenigingen Bibliothek & Information Deutschland (BID) e.V. (Bibliotheek en Informatie in Duitsland – Bondsunie van Duitse Bibliotheekverenigingen) heeft de Karl Preusker Medaille 2021 toegekend aan de Nederlandse architect, creative guide en auteur Aat Vos. De Bondsunie eert Aat Vos voor zijn innovatieve ruimtelijke concepten, die bibliotheken hebben zich in de stedelijke samenleving te positioneren als ‘Third Places’, derde plekken. De prijsuitreiking vindt plaats op 28 oktober 2021 in Ludwigshafen am Rhein en wordt vanaf 16.00 uur live uitgezonden. De lofrede zal worden uitgesproken door auteur en docent B. Joseph Pine II van Columbia University. In hun verklaring zei de jury dat de pandemie heeft benadrukt hoe belangrijk fysieke ruimtes zijn – en in de toekomst zullen blijven – om isolatie in de samenleving tegen te gaan. Een goed ruimtelijk ontwerp kan bibliotheken transformeren tot stedelijke marktplaatsen, waardoor ze hun belangrijke culturele opdracht als democratische ruimtes kunnen vervullen.

Het feit dat bibliotheken in Duitsland vandaag de dag bijna automatisch gemotiveerd worden om zich te vestigen als ‘derde plekken’ – naast de woningen en werkplekken van mensen – is grotendeels te danken aan de innovatieve projecten van Aat Vos. In samenwerking met de creative guide en architect zijn ruimtes in de stedelijke omgeving ontstaan op basis van een compleet nieuw concept qua ontwerp en programmering… [lees meer via de download hieronder]

Ontdek onze inclusieve plekken

Bekijk projecten